W obliczu epidemii jaka nastała w naszym kraju, osoby z obszaru finansów zaczęły się martwić – jak wypełnić wymogi ustawowe dotyczące sporządzenia, podpisania i badania sprawozdania finansowego. Ograniczono możliwość spotkań w pracy, z kontrahentami.
Tutaj dostaliśmy pomoc w postaci przesunięć obowiązujących terminów dla sporządzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego (dalej SF) o :
Dzięki temu mamy więcej czasu, ale w związku z nadzwyczajną sytuacją pojawia się kluczowe pytanie , nad którym często kierownicy jednostki nie zastanawiali się długo, a brzmi ono :
Czy jednostka będzie kontynuować swoją działalność w okresie następnych 12 miesięcy ?
Kierownik jednostki powinien nad tym pytaniem dłużej się zastanowić niż poprzednio, zaktualizować plany i budżety na 2020 rok. A następnie, biorąc pod uwagę tę nadzwyczajną sytuację, dokonać ostatecznej oceny co do przyszłości jednostki.
I mamy 3 możliwe oceny :
Ostateczna ocena ma potem wpływ na sporządzenie SF i ujawnienie w nim odpowiednich informacji.
Jak wiemy, przy sporządzeniu SF trzeba wziąć pod uwagę to co się wydarzyło w jednostce i jej otoczeniu po dniu bilansowym. A tu nam ujawniła się epidemia. I mamy jej konsekwencje jak spadek obrotów, zwolnienia pracowników. I teraz trzeba to przełożyć na SF które właśnie przygotowujemy.
I znów to kierownik jednostki musi podzielić te zdarzenia na te mające charakter :
Czasami to może być ciężkie zadanie…
I jak się tym wszystkim uporamy to jeszcze u niektórych czeka wizyta biegłego rewidenta. Ale czy on przyjdzie do nas jak zwykle czy wszystko odbędzie się wirtualnie ? A przecież doceniamy możliwość rozmowy z nim, przedyskutowania problemów.
I w zależności jak się przygotuje kierownik jednostki i co umieści w SF, to biegły rewident będzie miał więcej lub mniej pracy i wyda też odpowiednią opinię w sprawozdaniu z badania. I zapewne teraz częściej będą ujęte w niej zastrzeżenia lub dodatkowe objaśnienia.
Więcej informacji jak sporządzać sprawozdanie finansowe w komunikacie MF
Zachęcamy do zapoznania się z szeregiem porad dotyczących działalności firm w tym trudnym okresie: