Kreston – Jak to się wszystko zaczęło

W Kreston, wiele z naszych dużych i małych decyzji podejmowanych jest pod wpływem naszych klientów i ich potrzeb. Nie dziwi więc fakt, że początki naszej działalności wiążą się z tym, czego potrzebował klient i jak odpowiedzieliśmy na jego wołanie o pomoc.  Ale jest to również historia przyjaźni i wspólnych ambicji, która nadal leży u podstaw naszej rodziny Kreston.

Kiedy w 1970 roku klient zwrócił się do swojego zaufanego doradcy z prośbą o pomoc w ekspansji na nowe rynki zagraniczne, doradca ten, dr Gabriel Brösztl (z niemieckiej firmy Bansbach Schübel Brösztl & Partners), od razu zauważył, że będzie to główny cel dla wielu niemieckich i innych klientów na całym świecie.

Dagmar Brösztl-Reinsch, córka dr Brösztla, wyjaśnia:

„w tamtym czasie idea posiadania międzynarodowych sieci nie była jeszcze tak dobrze ugruntowana. Ale mój ojciec powiedział „tak, możemy wam pomóc, znajdziemy sposób”, ponieważ zawsze stawiał klientów na pierwszym miejscu. Takie były początki Kreston. Bardzo proste i bardzo skromne”.

Dr Brösztl pojechał do Londynu i na imprezie networkingowej spotkał kogoś, kto podzielał tę samą międzynarodową wizję. Michael Ross, partner w brytyjskiej firmie księgowej Finnie & Co, był prawdziwym „internacjonalistą”. Dużo podróżował, pracował za granicą i widział, jak rynki otwierają się za oceanem. Obaj byli zgodni – nadszedł czas na stworzenie międzynarodowej firmy, która na pierwszym miejscu stawiałaby międzynarodowe aspiracje swoich klientów.

Kreston International powstał w 1971 roku jako sojusz niemiecko – brytyjski, ale z wielkimi planami rozszerzenia działalności na inne terytoria europejskie i nie tylko.  Był to również początek przyjaźni na całe życie między obiema rodzinami, wspólnych rodzinnych wakacji i wielu wspólnych więzi.

Inni wiodący gracze na światowym rynku księgowości zaczęli poważnie przyglądać się rynkowi międzynarodowemu dopiero w latach 80-tych, kiedy to w wyniku serii fuzji powstały KMG w 1979 roku, AMSA (później Arthur Young Europe) w 1980 roku i KPMG w 1986 roku.  Jednak dopiero w 1998 roku, w wyniku „mega fuzji” firm Coopers & Lybrand i Price Waterhouse, która doprowadziła do powstania największej na świecie organizacji księgowej PwC, powstały giganty świata księgowości.

Globalna ekspansja

W międzyczasie Kreston skupił się na własnym podejściu do pomocy klientom w ekspansji zagranicznej, budując sojusz niezależnych firm, które znały na wylot swoje rynki krajowe.

W 1981 roku Kreston rozszerzył sojusz na Danię, Francję, Holandię i Szwecję.  (nasza francuska firma Groupe Fiduciaire Kreston jest jej członkiem do dziś). W 1991 roku grupa stała się tak duża, że utworzyła bardziej formalną strukturę, powołując pierwszego Sekretarza/CEO Kreston International, Chrisa Flinta.

Po narodzinach World Wide Web w 1989 roku, Kreston był w stanie naprawdę działać globalnie, a w 1997 roku Kreston uruchomił swoją pierwszą stronę internetową, pytając: „Czy zasięg Twojej firmy obejmuje kontynenty, oceany i strefy czasowe? Zwróć się do Kreston International po wsparcie.” Obietnica Kreston jest tak samo prawdziwa dzisiaj, jak w 1997 roku.

W 2000 roku, po 29 latach pełnienia funkcji Prezesa Kreston, Dr Gabriel Brösztl ostatecznie ogłosił swoje odejście na emeryturę jako Partner Zarządzający firmy Bansbach po 60 niezwykłych latach. 

Clive Stevens, ówczesny Prezes Kreston powiedział:

„Bez Gabriela Brösztl po prostu nie byłoby Kreston. To właśnie wizja Gabriela, jego przywództwo i zapał stworzyły naszą organizację 39 lat temu. Kreston nadal rozwija się w oparciu o kulturę, którą Gabriel ustanowił 'robienia interesów z ludźmi, których znamy, lubimy i którym ufamy.'”

Pomimo tego odejścia, wspólna wizja naszych dwóch założycieli była kontynuowana.  W latach 2001-2011, Kreston rozwijał się w Chinach kontynentalnych z dziewięcioma firmami członkowskimi w 30 lokalizacjach i ponad 1700 profesjonalistami i pracownikami pomocniczymi. W 2005 roku, po upadku Enronu, do Kreston dołączyła nasza amerykańska firma CBIZ/MHM, a następnie w 2008 roku EXCO, francuska sieć księgowa, która obejmowała również jedenaście francuskojęzycznych krajów afrykańskich, Nową Kaledonię, Polskę, Reunion i Indie Zachodnie.

Kreston staje się siecią

Kolejny duży krok dla Kreston miał miejsce w 2011 roku, kiedy to zarząd podjął decyzję o przekształceniu się w sieć i przystąpieniu do Forum of Firms, stowarzyszenia firm prowadzonego przez IFAC, którego celem jest utrzymanie standardów i etyki w międzynarodowym audycie, podyktowane zmianami w branży i potrzebą podniesienia jakości zawodu.

Nasze wdrożenie globalnie skoordynowanego programu zapewnienia jakości, zobowiązującego do stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej (ISA), umożliwiło nam przystąpienie do stowarzyszenia.

Andrew Collier, Dyrektor ds. Jakości w Kreston, podkreśla:

„Wspólna marka, zasoby, program kontroli jakości i skupienie się na jakości naszych firm członkowskich oraz pracy „ponadnarodowej” to był duży krok naprzód”.

Na Bliskim Wschodzie, kolejny ważny kamień milowy nastąpił w 2014 roku, kiedy Kreston zorganizował swoją pierwszą regionalną konferencję na Bliskim Wschodzie w Dubaju. Delegaci przybyli ze wszystkich firm Kreston z całego Bliskiego Wschodu, a także członkowie z Indii i Jersey, aby spędzić 3 dni razem, znajdując dużo wspólnego gruntu wokół klientów i ambicji.

W latach 2016-2017, Kreston odnotował szybki wzrost, ponieważ nowe firmy członkowskie zostały przyjęte z Albanii, Algierii, Australii, Kamerunu, Kongo, Ghany, Izraela, Włoch, Japonii, Kirgistanu, Luksemburga, Holandii, Serbii, Singapuru, Tanzanii, Tajlandii i Ugandy. Sieć umocniła również swoją obecność w Boliwii, Kambodży, Strefie Gazy, na Filipinach, w Wietnamie i Jemenie.

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na całym świecie

W tym czasie Kreston stworzył również globalne inicjatywy dzielenia się wiedzą dla swoich ekspertów w dziedzinie audytu i podatków na całym świecie.

Podczas gdy międzynarodowy audyt i księgowość są głównym celem Kreston, jak wyjaśnia Andrew Collier:

„podatki zawsze będą międzynarodowym polem bitwy, dlatego też w miarę jak firmy będą prowadzić działalność na skalę międzynarodową, coraz ważniejsze będzie, aby potrafiły poruszać się w tej skomplikowanej sytuacji”.

Te globalne grupy ewoluowały i rozwijały się (i dołączały do nich inne). Obecnie są one ważnym źródłem współpracy i wymiany wiedzy dla sieci.

Liza Robbins, obecny Chief Executive, dołączyła w 2018 roku i zainicjowała przeniesienie naszej siedziby głównej do City of London w 2019 roku, odzwierciedlając pragnienie jej członków, aby mieć centralne biuro, które pasuje do przyszłościowego wizerunku samej sieci.

Dziś Kreston Bansbach nadal odgrywa kluczową rolę w Kreston, będąc stale obecna w Zarządzie. Finnie & Co została przejęta przez BDO na początku 1992 roku, ale 50 lat później, nadal trzymamy się blisko pasji naszych założycieli, którzy podkreślają znaczenie przyjaźni, współpracy kulturowej i zaufanych relacji zawodowych w naszej sieci, które przyniosły sukces Kreston. Bez wątpienia to dlatego Michael Ross opisał założenie Kreston jako „jedno ze swoich najbardziej chlubnych osiągnięć”.