kobieta pije wodę

Jaką wodę wybrać?

Dlaczego wszyscy kładą taki nacisk na wodę? Dlaczego jest ważna? A jeżeli już się oswoisz z myślą, że wodę należy pić – to jaką wodę wybrać? Ile? Kiedy? Czy można wodę przedawkować? A może są produkty, które zawierają dużo wody i pomogą w uzupełnieniu dziennego spożycia płynów? Dzisiaj porozmawiamy o wodzie, o nawodnieniu organizmu. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania.

A Ty zastanów się chwilkę i odpowiedz sobie na poniższe:

  • Czy cierpisz na częste bóle głowy lub chodzisz ospała/y i ciągle zmęczona/y?
  • Czy nie możesz się skupić, skoncentrować na zadaniu/pracy, którą wykonujesz już kolejną godzinę?
  • Do toalety chodzisz sporadycznie? Cierpisz na zaparcia?
  • Podczas wysiłku zdarzają Ci się skurcze mięśni?
  • Twoja skóra jest sucha i napięta?

Jeżeli na co najmniej jedno z tych pytań odpowiesz TAK, to teraz zastanów się, czy pijesz odpowiednią ilość wody w ciągu dnia?

 

Nie bez powodu wodę nazywa się – źródłem życia.

Odpowiednie nawodnienie jest podstawowym elementem zdrowia. Dlaczego? Dlatego, że ponad połowa ciała człowieka składa się z wody. Każdy organ, każda komórka ludzkiego ciała jej potrzebuje, żeby odpowiednio funkcjonować. To właśnie woda wspomaga różne procesy biologiczne zachodzące w naszym ciele, m.in.:

  • reguluje temperaturę ciała,
  • transportuje substancje odżywcze do komórek,
  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • podkręca metabolizm i zapobiega zaparciom,
  • naturalnie nawilża nasze stawy, organy i tkanki,
  • wzmacnia tkankę mięśniową,
  • poprawia wygląd skóry.

Utrata wody z ciała jest procesem ciągłym – oddychamy, pocimy się, wypróżniamy, dlatego ważne jest,
by się nawadniać i uzupełniać płyny już od samego poranka. Kiedy poczujesz pragnienie, prawdopodobnie jesteś już odwodniona/y i straciłaś/eś około 0,5-1 litr wody. Ważne jest więc, aby pić wodę zanim to pragnienie poczujesz.

Ponieważ mózg składa się z 75% z wody, zrozumiałe jest, że pierwsze oznaki odwodnienia wyrażają się spadkiem energii, uczuciem zmęczenia, bólem głowy, sennością. Inne objawy niedoborów wody, jakie możesz zaobserwować to: suche usta, sucha skóra, nudności, uczucie duszności, podniesiona ciepłota ciała. Takim dosyć istotnym i łatwym do zaobserwowania objawem odwodnienia jest zabarwienie moczu. Ciemny kolor moczu jest oznaką picia zbyt małej ilości wody – im jest jaśniejszy, tym lepiej jesteśmy nawodnieni.

 

Ile wody pić?

To zależy m.in. od płci, wieku, od masy ciała, od poziomu aktywności fizycznej, czy warunków klimatycznych. Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje picie min. 1,5-2 litrów wody na dzień,
to jest jakieś 8 – 10 szklanek. Osoby wysokie lub cięższe, tym samym z większym poziomem metabolizmu  mają większe zapotrzebowanie na wodę i powinny pić jej zdecydowanie więcej. Podczas treningu lub upałów też pijemy więcej płynów, by zrównoważyć straty wynikające z pocenia się.

 

Jaką wodę wybrać?

Wg własnych potrzeb i upodobań – gazowaną, niegazowaną, źródlaną, mineralną, średnio/wysokozmineralizowaną, bogatą w składniki mineralne (magnez, wapń, wodorowęglany, potas, inne).

Przedstawiam Wam ranking najpopularniejszych wód, ze względu na zawartość składników mineralnych.

Jaką wodę wybrać?

(źródło: https://www.facebook.com/MotywatorDietetyczny/photos/1329871903847284)

 

Osobiście, zachęcam do picia wody mineralnej, o stopniu zmineralizowania powyżej 500-600 mg/l. Osoby mające kłopoty żołądkowe powinny się wystrzegać gazowanej wody wysoko zmineralizowanej.

Warto zmieniać wody, nie przyzwyczajać się do jednego rodzaju. Wierzcie mi – czysta woda też ma smak!

 

Kiedy ją pić?

Na pewno w ciągu całego dnia, małymi łyczkami, by się regularnie nawadniać, ale również:

  • po przebudzeniu – 2 szkl. – by uzupełnić straty po nocy,
  • przed posiłkiem – 0,5 – 1 szkl. – by pobudzić trawienie,
  • przed nauką, w trakcie pracy – 1 szkl. – by wesprzeć mózg w myśleniu,
  • przed treningiem – 1 szkl. – by poprawić wydolność treningową i wzmocnić energię,
  • przed kąpielą – 1 szkl. – obniża ciśnienie krwi,
  • przed snem – 1 szkl. – by regeneracja nocna była lepsza.

W normalnych warunkach zdrowotnych nie istnieje ryzyko przedawkowania picia wody. Twój organizm skorzysta tylko z takiej ilości wody, której potrzebuje na bieżąco, a pozostałą część usunie.

Jeżeli masz problem z zatrzymywaniem wody w organizmie, to wcale nie znaczy, że masz jej pić mniej. Wręcz przeciwnie. Kiedy w naszym ciele brakuje odpowiedniej ilości wody, organizm traktuje taki stan jako bezpośrednie zagrożenie dla życia, co powoduje, że woda jako deficytowy płyn jest zatrzymywana przez niego w tkankach, magazynowana na trudny czas. Picie odpowiedniej ilości wody pomoże utrzymać prawidłową gospodarkę wodną i usunąć nadmiar sodu, który wywołuje skłonność do zatrzymywania płynów.

I na koniec kilka produktów zawierających duże ilości wody (ponad 80-90%). Mogą stanowić dobre uzupełnienie dziennego spożycia płynów i wspomóc nas w nawodnieniu tkanek. Są to:

  • seler naciowy,
  • ogórek świeży,
  • arbuz,
  • kapusta,
  • truskawki,
  • ananas świeży,
  • papryka czerwona,
  • pomidory,
  • świeży szpinak,
  • brokuły

O wodzie można pisać w nieskończoność!

Dorota Stępień – Możesz być Wellness