Jak wejsc na polski rynek? | Wejscie na polski rynek

Jak efektownie wejść na polski rynek?

Wejście nowego przedsiębiorstwa na rynek jest zawsze działaniem niosącym ze sobą jakieś ryzyko. W każdym kraju występują pewne wymogi, które firma musi spełniać i zależności, bez dostrzeżenia i analizy, których rozpoczęcie działalności na nowym rynku nie będzie łatwe. 

Polska jest państwem specyficznym na skalę europejską. Nie chodzi tutaj jedynie o zapisy prawne, ale także infrastrukturę i przyzwyczajenia klientów. Pewnego rodzaju kultura konsumencka, która towarzyszy obywatelom Polski w ich codziennym życiu, sprawia, że zagraniczne przedsiębiorstwa muszą dostosowywać swoją ofertę i strategię do ich preferencji, aby odnieść sukces. 

Wejście nowej marki na rynek, nawet jeżeli spełnia jego wymogi, to proces powolny, nastawiony na budowanie swojej pozycji i zaistnienie w świadomości odbiorców w pozytywnym świetle. Dopiero po tym długim czasie rozwoju i stabilizacji firma, której udało się osiągnąć pewną rangę, może liczyć na zwiększenie zysku oraz myśleć o kolejnych inwestycjach. 

W takim razie, co jest potrzebne do tego, aby w skuteczny sposób wejść na rynek w Polsce? 

Czym się charakteryzuje polski rynek?

Polska przez długi czas była (i w pewnym stopniu nadal jest) krajem bardzo sprzyjającym rozwojowi zagranicznego kapitału. Wiele międzynarodowych korporacji zdecydowało otworzyć nad Wisłą swoje filie, ponieważ jesteśmy krajem na tyle rozwiniętym i nie “przeciążonym” różnego rodzaju działalnością korporacji, że stanowi to rentowne posunięcie. Dzieje się tak, po pierwsze, ze względu na stosunkowo niską konkurencyjność na tle innych państw Europy Zachodniej, a po drugie — z powodu niższych kosztów zatrudnienia kompetentnych i wykwalifikowanych specjalistów. 

Cechą charakterystyczną na polskim rynku jest znaczna przewaga pozycji galerii handlowych nad “ekskluzywnymi” ulicami czy parkami handlowymi. Jest to sytuacja bardzo rzadko spotykana w krajach europejskich, dlatego może być to zaskoczeniem dla zagranicznych inwestorów. Taki stan rzeczy niesie za sobą i dobre i złe strony, w zależności od rodzaju usług, jakie świadczy spółka, albo dokładniej marka, bo odnosi się to głównie do producentów dóbr luksusowych. 

Z jednej strony na polski rynek nie wchodzi wiele marek elitarnych, którym, ze względu na wizerunek, szczególnie zależy na usytuowaniu swojego lokum na ekskluzywnych ulicach wielkich miast. W Polsce, w tym kontekście, główny problem stanowi brak odpowiedniej infrastruktury, który odpowiadałby wymogom tych firm. Zazwyczaj budynki znajdujące się wzdłuż głównych, najbardziej popularnych ulic, które mogłyby stać się handlowymi, są zbyt mało nowoczesne lub źle utrzymane. Dodatkowo dochodzi do tego wiele komplikacji prawnych związanych z własnością zabytkowych kamienic, co jeszcze bardziej odstrasza potencjalnych najemców. 

Drugą stroną medalu jest to, że firmy świadczące usługi masowe, mogą się świetnie odnaleźć na naszym rynku, zdominowanym przez galerie handlowe. Chociaż najczęściej sklepy w galeriach nie należą do marek ekskluzywnych, to zdobywają sympatię i wierność klientów, którzy oczekują coraz to nowej oferty i nowych usług, nawet za wyższą cenę. Dlatego też sprzedaż detaliczna w naszym kraju z roku na rok wzrasta. 

Jak wejsc na polski rynek? | Wejscie na polski rynek

O czym warto pamiętać wchodząc na polski rynek

Głównym problemem, z jakim muszą mierzyć się nowe przedsiębiorstwa wchodzące na rynek polski jest skomplikowane prawo podatkowe oraz częste zmiany przepisów. Jednym z przykładów będzie na pewno wprowadzenie niedziel niehandlowych, które zmusiły firmy (zwłaszcza specjalizujące się w sprzedaży detalicznej) do ponownego przemyślenia opłacalności swojej działalności. Głównym problemem był tutaj nie sam zakaz handlu w ten jeden dzień w tygodniu, ale bardzo krótki czas, jaki dano przedsiębiorcom na oswojenie się z nowym prawem i poczynienie potrzebnych zmian (np. rozpoczęcia sprzedaży online). 

Kolejnym problemem była zmiana w przepisach o podatku od nieruchomości komercyjnych. Zgodnie z nowymi przepisami, obciążenia podatkowe, w zależności od interpretacji zapisów w umowach, mogą w całości przejść na najemcę. Sprawia to, że dla wielu firm działalność stanie się nieopłacalna i będą zmuszone, albo ją znacznie ograniczyć, albo całkowicie wycofać się z rynku.

Inną sprawą są bieżące wydarzenia w polityce i gospodarce, które sprawiają, że Polska staje się krajem, w którym inwestycje są wielce ryzykowne, a samo państwo traci na zaufaniu obcego kapitału. Mowa tu nie tylko o Polskim Ładzie uderzającym głównie w przedsiębiorców, ale także komplikacjami we współpracy z Unią Europejską, zmianami wartości waluty i rosnącą w zastraszającym tempie inflacją. 

Wszystkie wyżej wymienione czynniki wpływają na to, że rynek polski ulega ciągłym, niekiedy nieprzewidywalnym zmianom, a nowe spółki muszą wykazywać się elastycznością oraz nieustannie śledzić zmiany w prawie i sytuacji polityczno-gospodarczej. 

Doradztwo i franczyza — czyli sposób na wejście na nowy rynek

W prowadzeniu działalności bardzo ważną kwestią jest minimalizowanie kosztów jej prowadzenia. Tyczy się to najczęściej takich spraw jak wybór odpowiedniej lokalizacji oraz najem budynków, które stanowić będą podstawę do opracowania optymalnej części logistycznej. 

Chcąc wejść na rynek, przedsiębiorstwo musi przeprowadzić jego wstępną analizę, a potem,  co równie ważne, zatrudnić profesjonalną firmę konsultingową. Pomoże ona nie tylko w opracowaniu całej strategii, ale także w doborze odpowiedniej lokalizacji, rozwiązaniu problemów natury logistycznej czy udzieli pomocy w zrozumieniu niejasności prawnych. Dzięki temu firma minimalizuje ryzyko wejścia na nieznany teren i może bardziej mu się podporządkować, co z pewnością pomoże w osiągnięciu większego zysku. 

Popularnym i stosunkowo bezpiecznym sposobem wejścia na polski rynek jest udzielenie franczyzy.  W takim wypadku franczyzodawca nie tworzy własnej sieci sprzedaży, ale polega na pozycji i doświadczeniu franczyzobiorcy, rezygnując jednocześnie z potencjalnych większych zysków. Franczyzobiorca, znając specyfikę polskiego rynku, będzie w stanie udźwignąć odpowiedzialność utrzymania firmy, a także przyczynić się do jej popularyzacji. W późniejszym okresie franczyzodawca może otworzyć własną sieć dystrybucji, która dzięki wypracowanej pozycji będzie mogła dalej działać i się rozwijać. 

Trzeba jednak wspomnieć, że chociaż jest to atrakcyjne rozwiązanie, to nie powinno być stosowane przez marki, które chcą mieć pełną kontrolę nad swoim produktem. 

Polski rynek nie taki straszny

Wejście na polski rynek nie należy do najłatwiejszych zadań. Dzieje się tak przede wszystkim przez skomplikowane i często zmieniające się prawo. Jednak trud może się opłacić, nawet z ogromnym zyskiem. Polska, jako państwo wysoko rozwinięte, a jednocześnie ze słabo wypracowaną konkurencją rynkową, może przyjąć jeszcze wiele postępowych rozwiązań i jest otwarte na nowe oferty usług i produktów. 

Społeczeństwo polskie, które jest coraz bardziej wymagające i nowoczesne cały czas poszukuje sposobów, aby ulokować swój kapitał. Jest to wręcz wymarzona sytuacja dla nowych przedsiębiorstw, które mogą liczyć na spory popyt, a co za tym idzie, rozwój swojej działalności. Trzeba tylko pamiętać o niezwykle istotnej kwestii dostosowania strategii firmy do wymagań polskiego konsumenta, a możemy liczyć na świetlaną przyszłość marki na rynku.