kobieta i pudełka

CSR w firmie – Jak robić to dobrze?

Co to jest CSR?

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu) to przede wszystkim strategia przedsiębiorstwa. W tej koncepcji firmy nie skupiają się jedynie na swoich interesach, rozwoju przedsiębiorstwa i zyskach finansowych, lecz również problemach społeczeństwa. Poprzez wprowadzanie CSR w swoje przedsiębiorstwo dobrowolnie uwzględniamy pewne aspekty celem kształtowania relacji między biznesem a społeczeństwem.  Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu pomaga doskonalić funkcjonowanie organizacji w nieustannie zmieniającym się środowisku. Jest również pewnego rodzaju wskazówką do działania świadomych przedsiębiorstw.

 

CSR a PR

Jak wspomnieliśmy wyżej, CSR to przede wszystkim strategia. Kluczowe jest wpisanie długofalowych działań opartych na strategii CSR do życia przedsiębiorstwa. CSR nie może być jedynie jednorazową akcją, a stałym, istotnym, konsekwentnie realizowaną tożsamością przedsiębiorstwa. Bez tego nie możemy mówić o CSR w przedsiębiorstwie, a jedynie o jednorazowych akcjach PR-owych ocieplających wizerunek firmy. Czy to źle? Niekoniecznie. W sumie liczy się każda, nawet najmniejsza pomoc – zarówno jednorazowa, jak i długofalowa.

CSR od PR różni się niewątpliwie intencją. CSR jest strategią i sposobem zarządzania firmą uwzględniającą interesy społeczeństwa. Strategia ta, silnie zakorzeniona w tożsamości firmy, nie jest przeznaczona do poprawy wizerunku marki. PR natomiast to narzędzie marketingowe wykorzystywane do kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa oraz wpasowania się w oczekiwania i trendy. Dzięki temu narzędziu firmy stają się rozpoznawalne w kontekście marki i charytatywności.

Obszary działań CSR

CSR jest bardzo szerokim pojęciem zawierającym mnóstwo różnego typu inicjatyw. Zawierają się w tym zarówno działania środowiskowe, jak i nacisk na prawa człowieka i uczciwe praktyki. Bardzo dobrze obrazują je obszary tematyczne wyróżnione w ISO 26000. Norma ISO 26000 opracowana przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną pełni funkcje przewodnika dla organizacji w zakresie stosowania zasad odpowiedzialności społecznej. Norma ta nie zawiera żadnych wymagań ani certyfikacji. Można ją stosować do wszystkich typów organizacji Jej funkcja to ułatwianie organizacjom tworzenie własnych strategii i działanie w sposób odpowiedzialny. ISO 26000 pomaga także zaplanować długotrwałe działania na podstawie długoterminowej strategii.

Kluczowe obszary normy ISO 26000:

  • ład organizacyjny
  • prawa człowieka
  • praktyki z zakresu pracy
  • środowisko
  • uczciwe praktyki operacyjne
  • zagadnienia konsumenckie
  • zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej

 

Od czego zacząć wdrażanie CSR?

Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, czy jako przedsiębiorstwo podejmujemy jakieś działania korzystne dla środowiska i naszego otoczenia. Mamy coś? Świetnie! Czas na określenie kolejnych celów. Cele, jak wiemy, powinny być SMART (Skonkretyzowane, mierzalne, akceptowalne, realne i terminowe), a zarazem zintegrowane i praktykowane z działaniami naszej organizacji. CSR to nie tylko kosztowne i specjalistyczne działania. Jest wiele darmowych lub wymagających niewielkich nakładów finansowych narzędzi, które pozwalają osiągać pozytywne efekty.

 

Realizowanie strategii CSR

Można zacząć realizować strategię małymi kroczkami, zaczynając od drobnych zmian. Pamiętaj, żeby angażować do tego swoich pracowników – zróbcie warsztaty, burzę mózgów lub po prostu porozmawiajcie. Razem na pewno traficie na wiele pomysłów wprowadzenia CSR do waszego przedsiębiorstwa. Pomoże to również w utożsamianiu się pracowników z firmą i zaowocuje ich większym zaangażowaniem – w końcu działamy wtedy w przedsiębiorstwie, które wyznaje podobne wartości do naszych. Co, jeśli nie wszyscy pracownicy chcą/mają możliwość brać bezpośredni udział w organizacji działań CSR? Warto zorganizować spotkanie, na którym zostaną poinformowani o zmianach, skąd się wzięły i zachęcić do zaangażowania. Może u was sprawdzi się wewnętrzny konkurs na pomysły i realizacje? Pozytywne efekty na pewno dodadzą wam solidnej dawki motywacji. Uwaga! Pomaganie uzależnia

 

Przykłady działań CSR

Poniżej zebraliśmy kilka dobrych praktyk z naszego podwórka, jak również zasłyszane w otchłani Internetu, które mogą posłużyć Wam za inspirację do własnych działań i wejście w świat CSR. Znajdziecie tu przykłady z wielu obszarów, m.in. Działań ekologicznych, wolontariatu pracowniczego, programów dla pracowników, jak i kampanii społecznych.

  • Zadbanie o prawidłową i dokładną segregację śmieci
  • Wymiana plastikowych opakowań, kubeczków, reklamówek, ręczników na papierowe/biodegradowalne/pochodzące z recyklingu
  • Używanie jedynie energooszczędnych żarówek
  • Promowanie oszczędzania papieru wśród pracowników – nie każdy dokument musi być wydrukowany
  • Stworzenie parkingu na rowery i możliwość ich przeglądu pomoże nam w promowaniu zdrowego trybu życia wśród pracowników przy okazji zmniejszania zanieczyszczeń poprzez rezygnację z dojeżdżania do pracy samochodem
  • Regularny udział drużyn w biegach charytatywnych, np. Poland Business Run
  • Wspólne kompletowanie paczki dla rodziny w potrzebie przy okazji Szlachetnej Paczki
  • Zaangażowanie chętnych pracowników w wolontariat ( wizyty w szpitalu, zbiórka funduszy na fundację, angażowanie się w działania fundacji)
  • Organizacja eventów dla rodzin np. mikołajki, pikniki
  • Program szkoleń dla pracowników, który jest powiązany z ich osobistym rozwojem
  • Szukanie przyczyny niepowodzenia zamiast szukania winnych
  • Oczekiwanie postępu w rozwoju, nie perfekcji i współzawodnictwa
  • Zbiórka nakrętek w firmie/wśród pracowników na wybrany cel charytatywny
  • Zbiórka kocy i karmy dla schroniska
  • Wspólne sadzenie drzew lub roślin miododajnych
  • Pszczoły na dachu biurowca
  • Promocja krwiodawstwa wśród współpracowników, wewnętrzne eventy pracownicze
  • Wykorzystanie swoich zasięgów celem dzielenia się dobrymi praktykami (np. ekologicznej postawy, inicjatyw społecznych)

 

Warto wprowadzać koncepcję CSR?

Podsumowując – prowadzone zmiany może nie są ogromne, ale z pewnością dzięki temu przyczynimy się do lepszej sytuacji w naszym otoczeniu. Z naszej perspektywy – WARTO! Mamy nadzieję, że chociaż w niewielkim stopniu pokazaliśmy Wam, że strategia oparta o CSR nie jest wcale taka trudna. Pamiętajcie! Wprowadzając CSR, działamy przede wszystkim dla otoczenia, nie dla rozgłosu. Trzymamy kciuki za Wasze działania!

 

 

Sprawdź również:

Kampania 17 celów – baza wiedzy

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki”