przyroda

5 dobrych pomysłów, które sprawią, że Twoja firma bardziej ekologiczna

Ochrona środowiska jest największym wyzwaniem, przed którym stoi społeczeństwo. Ekologia stała się istotna dla wielu osób – i bardzo dobrze! Chociaż największy wpływ na środowisko ma przede wszystkim ekopolityka poszczególnych państw i firmy produkcyjne – to my, konsumenci i nasze nawyki, dyktujemy popyt. W naszym poprzednim artykule pisaliśmy, że wdrażanie polityki firmy opartej na Społecznej Odpowiedzialności biznesu powinno być przede wszystkim strategią. Jeśli jednak nie czujemy się jeszcze gotowi na jej konkretne wdrażanie, a chcemy, by nasza firma małymi kroczkami przyczyniła się do lepszego losu naszej planety – oto podpowiedzi, które nam w tym pomogą.

 

Elektronika

Ekspres do kawy, drukarka, komputer – są to urządzenia, które zazwyczaj są stale włączone. Nie dość, że ich ciągła praca szkodzi środowisku, to na dodatek pożerają ogromną ilość energii elektrycznej i naszego budżetu. Wyłączmy sprzęt, jeśli nie mamy zamiaru korzystać z niego przed dłuższy czas (jego ponowne uruchomienie to przecież tylko chwila!), a już na pewno, gdy wychodzimy z pracy. To samo tyczy się zapalonego światła

 

Papier

Nie każdy mail musi być wydrukowany – mamy go zachowanego w skrzynce pocztowej. Tak samo dokumenty – wiele z nich może pozostać w chmurze. Ograniczenie drukowania nie tylko sprzyja środowisku, ale także ogranicza ponoszone przez nas koszty. Jeśli jednak już musimy coś wydrukować – warto pomyśleć o optymalizacji (mniejsza ilość stron, wydruk dwustronny) oraz użyciu papieru, który pochodzi z recyklingu. Jak jeszcze oszczędzić papier?

 

 

Praca zdalna

Możemy także iść krok dalej i oszczędzać zasoby cyfrowe. Praca zdalna wymusiła na nas pracę w chmurach, ale możemy używać jej z umiarem. Jak? Pisać lekkie maile i regularnie czyścić skrzynkę pocztową, ograniczać streamingi i zużycie pasma prowadząc jedynie spotkania audio. Pomysłów na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych jest wiele.

 

Segregacja śmieci

Nadal istnieją firmy, które nie wprowadziły segregacji śmieci do swojej codzienności, lub jest ona zorganizowana bardzo nieefektywnie. Odpowiednie ich segregowanie pozwala na zwiększenie ilości śmieci poddawanych recyklingowi oraz zmniejszenia ilości tych, które trafiają na wysypiska. Firma, która chce pozostać ekologiczna, powinna odpowiednio segregować nie tylko papier, plastik, szkło, ale również zużyte baterie, żarówki, elektrośmieci oraz bioodpady. Idąc jednak dalej – możemy pomyśleć o odpowiednim ograniczeniu zużycia plastiku i zastąpieniu go w miarę możliwości produktami z recyklingu. To odpowiedni moment, żeby wdrożyć do firmy zasadę 4R (reduce, reuse, recover, recycle – redukcja, odzyskiwanie, ponowne wykorzystanie, odzyskiwanie i ponowne wprowadzanie w obieg). Może przy tej okazji warto pomyśleć o zbiórce nakrętek na cele charytatywne oraz przekazaniu zużytych telefonów dla fundacji?

 

Źródło: https://www.4rhub.co.uk/the-4r-plan

 

Edukacja

Wiele z wprowadzonych przez nas ekologicznych ruchów do naszej firmy może skończyć się niepowodzeniem bez odpowiedniej edukacji – zarówno pracowników, jak i wszystkich, którzy stykają się z naszą marką. Dzięki akcjom edukacyjnym promujemy ekologiczny styl życia i uświadamiamy, że nasze działania mają wpływ na środowisko. Możemy wychowywać i kształcić społeczeństwo w nurcie poszanowania dla środowiska naturalnego.

 

Co jeszcze?

Powyższe przykłady nie są jedynymi, jakie można wykorzystać we wprowadzaniu ekologii do firmy. Może warto pomyśleć o strategii CSR? Sami jednak najlepiej wiemy, co sprawdzi się w przypadku naszej organizacji i nas samych. Ogranicza nas tylko wyobraźnia